Wszystko o akumulatorach żelowych

Typem akumulatora najczęściej używanym w społeczności żeglarskiej pozostaje akumulator kwasowo-ołowiowy z ogniwami wodnymi. Używając elektrolitu składającego się z kwasu siarkowego, ogniwa te mogą magazynować duże ilości energii elektrycznej na stosunkowo małej przestrzeni. Energia ta jest magazynowana w ołowianych siatkach zamontowanych wewnątrz baterii. Ołów jest tym, co sprawia, że ​​akumulatory z mokrymi ogniwami są tak ciężkie.

Akumulatory żelowe są łatwe w obsłudze

niedrogie akumulatory żelowe do łodziWybór baterii jest dalej podzielony wzdłuż linii konstrukcji baterii. Obecnie istnieją trzy popularne technologie akumulatorów: z ogniwem mokrym, żelowym i AGM. Jak powiedzieliśmy wcześniej, najczęściej używanymi akumulatorami są niedrogie akumulatory żelowe do łodzi. Oferują największy wybór rozmiarów, są najtańsze i można je znaleźć prawie wszędzie. W branży morskiej zwykle nie są uszczelnione, więc użytkownik może uzupełnić elektrolit, który został odpowietrzony podczas ładowania baterii. Każde ogniwo będzie wyposażone w siatkę płytek ołowianych wraz z elektrolitem na bazie kwasu siarkowego. Siatki w akumulatorach z mokrymi ogniwami są podparte tylko wzdłuż krawędzi, stąd są one najsłabsze mechanicznie. Ponieważ pojemnik nie jest szczelny, należy bardzo uważać, aby elektrolit nie zetknął się z nami (poparzenia!) lub wodą morską (gaz chlor!), ani nie doszło do wybuchu wytwarzanego wodoru. Baterie należy zawsze przechowywać w szczelnym pudełku. Akumulator wykorzystuje środek zagęszczający do unieruchomienia elektrolitu. Więc jeśli akumulator jest pęknięty, komórka będzie nadal działać normalnie. Ponadto środek zagęszczający zapobiega rozwarstwieniu, zapobiegając rozlewaniu się elektrolitu. Ogniwa żelowe są uszczelnione i nie można ich ponownie napełnić, więc kontrolowanie szybkości ładowania ma kluczowe znaczenie. Nadmierne ładowanie zrujnuje je w krótkim czasie. 

Akumulatory z matą szklaną (AGM) to najnowszy krok w rozwoju akumulatorów. Zamiast żelu, AGM wykorzystuje separator podobny do włókna szklanego, aby utrzymać elektrolit na miejscu. Fizyczne połączenie między włóknami separatora, płytami ołowianymi i pojemnikiem sprawia, że ​​AGM są odporne na zalanie i najbardziej odporne na wibracje i uderzenia, jakie są obecnie dostępne. Akumulatory te mają swój początek w przemyśle lotniczym.