Indywidualne dopasowane koła pasowe

Przekładnia pasowa to jest z najbardziej popularnych stosowanych na rynku urządzeń mechanicznych. Występuje w wielu zastosowaniach. Można je znaleźć w układach samochodowych, na przykład przy rozrządzie oraz w wielu maszynach stosowanych w produkcji, obrabianiu i formowaniu materiałów.

Współpraca kół pasowych i pasków

koła pasowe na zamówieniePrzekładnia pasowa składa się z dwóch kół pasowych otwartych lub zamkniętych oraz pasa. Istnieje wiele rodzajów pasów. Najprostszym typem pasa jest pasek płaski. Ma prostokątny przekrój i początkowo często był wykonany ze skóry. Obecnie jednak stosuje się wysoko wytrzymałe tworzywa sztuczne, takie jak poliamid lub aramid. Są one przetwarzane w tak zwane kable i tworzą warstwę napięcia przenoszącą siły. Sznureczki są osadzone między warstwą roboczą a warstwą wierzchnią. Warstwa robocza odpowiada stronie, z którą taśma przebiega nad kołami pasowymi podczas pracy. Ta warstwa jest pokryta specjalną gumą, aby zwiększyć odporność na ścieranie i zużycie. Warstwa wierzchnia po przeciwnej stronie ma jedynie funkcję ochronną. Ze względu na swoją konstrukcję płaskie pasy mogą w zasadzie poruszać się po kołach po obu stronach. W takim przypadku obie strony pasa są zaprojektowane jako warstwa bieżna. W ten sposób pas może być używany do wielu napędów i do napędów z poprzecznym paskiem. Koła pasowe na zamówienie są dostępne do różnych pasków. Płaski pasek pozwala na bardzo duże prędkości obrotowe, dzięki którym można przenosić duże momenty obrotowe, a tym samym dużą moc. W ten sposób osiąga się samo centrowanie taśmy i zapobiega drenażowi. Duże obciążenie łożyska podczas używania pasów płaskich można znacznie zmniejszyć za pomocą pasków klinowych. Tak więc, klinowy przekrój pasa prowadzi do dużych sił tarcia na bokach. Aby wygenerować niezbędne siły tarcia dla przenoszenia mocy, wystarczają już niższe siły obciążenia wstępnego. Odpowiednio obciążenie łożyska jest znacznie niższe.

Z biegiem czasu, w zależności od zastosowania, opracowano różne typy kół i pasów klinowych. Jeśli jednak dostępne, znormalizowane koła pasowe są nieodpowiednie do niektórych konstrukcji, łatwo jest otrzymać je na zamówienie. Zwykle wystarczy dostarczyć producentowi odpowiednią dokumentację techniczną elementu, którego potrzebujemy.